Friday, April 26, 2013

Semester 6 => Dinner QSciences UiTM Arau

Bismillahirahmanhirahim..
Assalamualaikum w.b.t

        Hai everyone! (Now,I'm listening mp3 just give a reason by pink feat nate ruess while writing this post..huhuhu..) okay..x ada meaning pun bgtau tu..just nak bgi opinion..haha..dengar lah lagu tu..hihihi..

       Okay..bila tgk kat title tu..sebenarnya saya dah abis diploma yawww!! hahaha..bangga?? dak la bangga sangat,diploma je kot..-__-' .Apa2 pun perasaan sekarang lepas abis diploma adalah seperti berikut:
  1. happy
  2. bosan
  3. rindu nak pegang pen,pensel,menghafal dan macam2 lagi la
  4. bosan
  5. bosan
  6. bosan
hahahaha...bosan yaww..sebab apa bosan??sila baca entry lepas nie okay..bila nak post??hahaha..x tau la..ikut peratus kerajinan nina maarof (name singkatan).. ^_^ ..

     DINNER QS!! Mmg yg last nie mmg best..sebab katanya budak2 junior buat khas nak bgi penghormatan last dekat budak2 senior (x tau nak assume ape..haaa boleh juga nak sebut diorg nak sambut senior..yelah nie kn dinner last kteorng..) ..Thanks to all my junior..Sarang hae!! <3

     Bila camera canggih xada..just ade camera fon..so kita tgkap gmbr sndiri2 je la..hehe..

me and my bestfriend Atia

bajet sungguh!


Atia & Aisyah GD BigBang

Atia & Seha Pocoyo

Atia & Izni Block B!

Chicken chop
 (bukan nak kata ape..nie first time mkn chicken chop..hehehe..
#keranasayajenis"bagai katak di bawah tempurung":( )

Dan spaghetti ,kek indulgence secret recepi yaww (saje ye eja "recepi"=recipe ) dan gula2..x sempat nak tangkap..huhuhu..Okay! setakat ini  saje..See ya!


Terima Kasih kerana membaca! nak bg kiss cikit in the air..hahahaha :D


     





Tuesday, January 8, 2013

Homemade Pizza :)

Bismillahirahmanhirahim
Assalamualaikum w.b.t


Apa khabar semua?? sihat2 belaka?? alhamdulillah,kita sihat jugak..pada cuti mid sem yang lepas aku sengaja nak huru harakan dapur..hihi..dengan membuat pizza..bukan kali pertama..tapi dah banyak kali...tapi kali nie special sikit nak update kat blog..huhuhu..

pizza nie siap aku bawak balik arau lagi tau..x tidur dibuatnya..pagi2 menguli..huhuhu..
apa2 pun..lepas jugak la kt body scanning kt airport tu..so..maknanya pizza aku nie dak la bahaya..
hahahaha..x da point pun sebenarnya.. 


cara2 pizza yang aku buat..tidak la pro sangat..pakai hentam je..tapi oky la..

bahan2 nie aku main ambil apa yang ade dekat dapur aku tu..

cara buat doh..
  1. tepung gandum (aku guna cap sauh) : 2 cawan (diayak)
  2. minyak jagung : 3/4 cawan
  3. garam secubit & gula 1 sudu besar (ikut rasa sendiri) & pelembut roti 1 sudu kecil.
  4. mauripan/yis : 2 sudu kecil di bancuh dengan air suam( 1 mangkuk ) tunggu selama 10-15 minit
--> masukan bahan 1,2,3..gaul..sebatikan dan buat lubang ditengah2 tepung..masukn bahan 4 dan uli2..smpai jadi doh..lepas tutup dengan tuala kitchen yg bersih..tunggu selama 45 minit..:)

lepas tu..canaikan doh tersebut biarkn sebentar,,biar doh tu naik sikit..then cucuk2 doh tersebut dengan garfu..


 


Gambar A
Gambar B


nie pula topping yang aku buat.. Gambar A tu macam biasa la..sosej,bawang besar,cili merah,cili hijau,nanas,sayur campur..Gambar B (gabungan cili kering,dan bawang2 putih & merah dikisar ditumis dengan sos prego/kimball tradisional dan sedikit lada hitam & oregano)







Last sekali sebelum masukan ke dalam oven..sapu&susun semua bahan yang telah disiap tadi..tambahan bahan seperti mayonis,cheese mozarella&cheddar..

bakar dalam oven 180c selama 25minit keatas..
jangan terlalu masak sangat,,sat lagi keras pulak..hihihi..

btw ni x la pro sangat tau..ni cara malas dan teringin gila nak makan pizza tapi x mampu beli..hahahaha..pecah rahsia dah...apa2 pun search la kat mana2 utk buat  homemade pizza yg lebih better..=)

 Thank You! ;)



Saturday, December 15, 2012

Cream puff castard

Bismillahirahmanhirahim
Assalamualaikum


            How are you guys?? are you doing well?? me?? Syukur Alhamdulillah..i'm good..:)
 Today,i doesnt hve story to tell uolls and this is like a random writing..actually,a lot thing happen to me..(my grammar = Present Tense ,Past tense, continuous tense and adik-beradik tense lain " I hentam sahaja" which is I use simple broken english in my blog)..sebab!! nak jugak habaq dalam bahasa inggeris nie..orang cakap kalau x tau cakap english..cakap je la melayu..amboiii...masing2 ade kemahuan masing2..biaq la depa nak habaq dalam english walaupun english depa berterabur..learning process gitu..

            Malu?? korang bukan kenal aku pun..hahaha...Back to our conversation sat tadi..kali nie nak cakap pasal something actually yang aku x tau..random is it??hahaha...(I'm still thinking nak bubuh apa dalam blog nie -___-') Okay2.. Nak cakap pasal haa!!! Baking yawww!! Baru2 nie baru buat cream puff..pasal cara creampuff tu senang..so aku pun buat..Nie ha resepinya..:



Resepi Puff : *anggaran 30-40biji sederhana*
-1cawan air
-75g buttercup
-1cawan tepung gandum
-3biji telur
-(tambah esen vanila tau..kalau x bau telur) kita guna 2-3 penutup esen vanila biar wangi..hihihi

-->Didihkan air dengan butter (jgn smpai mendidih sgt), masukkan tepung yang dah di ayak, kacau sebati (macam adunan doh), tutup api, masukkan adunan dlm mangkuk,mix bagi adunan suam skit, then pecahkan telur 1 per1 (dan letak esen vanila),kacau bila adunan dah likat, masukkan dalam piping bag, pipe ats loyang yang di gris kemudian renjiskan sedikit air atas puff. Bakar pada suhu 200c (api atas bawah) dlm 15minit, kemudian turunkan suhu pada 180 dan bakar lg selama 10minit. 

p/s: kacau guna kayu pengacau @ mesin pemutar..tapi mesin pemutar tu agak2 je la..sbb takut nnti adunan jadi keras x lembut pulak selepas bakar..apa2 pun try n error la.. :)

 Resepi Kastard :
-300ml susu segar/susu cair
-1biji telur gred A
-6sudu besar gula 
-1stengah sudu besar tepung gandum
-1stengah sudu besar tepung jagung
-1sudu besar butter
-1sudu kecil asen vanila
Campurkan kesemua bahan ke dlm kuali kecuali butter, masak dgn api perlahan,kacau sampai adunan menjadi pekat,tutup api,masukkan butter kacau sebati then bolehla pipe dlm puff td, ayakkan gula aising utk hiasan.. siap.. senang sgt kan, 30minit dh boley makan,

 TAPI CARA AKU??? hihihihi.. 
Resepi kastard nie senang je...
1.  4-5 sudu besar tepung kastard dibancuh dengan air 400ml..(400 ml air nie depend la pada sapa yg pndai buat puding,depa tau la banyak mana nak guna air..sebab inti nie dia lembik2 sikit..x padu sgt mcm puding biasa..)
2.  1/2 tin susu cair F&N @ jenama lain ikut suka.(.tapi sapa yang x mau bau susu sgt pkai sikit pun x pe..just nnti kurang lemak la..boleh tukar pkai santan(tapi brape ml x tau la pulak))
3.  beberapa sudu besar gula..(yg nie aku bubuh je smpai ikut citarasa aku..sbb aku suka manis..hihhihi)
4.  1 helai daun pandan (mesti tau..biar bau wangi..hihi)

Caranya:
- panaskan susu tin tadi dalam periuk..pastu tuangkan tepung kastard tdi yg dibancuh dengan air..masuk sekali daun pandan..kacau2 sampai shining ( sampai kilat ) :D ..bubuh gula bila x manis..kacau2..tadaaaa..siap..:)

x comey pun..tapi puas hati sebab buat first time menjadi.. :)

Thank you for reading !! Assalamualaikum ^_^









Sunday, December 9, 2012

kenduri rumah orang kahwin

Bismillahirahmanhirahim
Assalamualaikum w.b.t

kepada pembaca2 ku sekalian..emm..ade pembaca ke??nevermind la..hihihi..

ahad yg lepas family aku & aku pi knduri khwin rumah sepupu ayah ku yg terletak di Salak,Selangor..btw aku pi pun sebab mama n ayah ajak..daripada membuka kilang taik mata kt umah..eeuwws..hahaha..baik aku ikut..lagi satu..aku x bawak bju kurung aku yg cntik pun..semua tinggal kt U..dah tu..akak long la yg sponser dri hujung rambut smpai hujung kaki..hahaha..thanks long!! <3..so aku selitkn beberapa keping gambar yg tah ape2 kt blog nie..

Monday, November 26, 2012

adat..haha

Bismillahirahmanhirahim
Assalamualaikum w.b.t


              Apa khabar kepada pembaca2 ku..tajuk di atas tu tah apa2..haha..emm..adat??mean adat dekat sini..saya suka sangat dah post dekat FB @twitter ..n then post lagi dekat blog nie..hahahaha..post yg sama..bosankan??huhu..ARRRGGHHHH nie sebenarnya dah bosan sangat nie..cam gini nak balik arau..sat ada mood..sat x da mood..emmm..x tau la..murung period pun x la sampai macam nie..T_T...


              Tolong la..gua dah tak tau nak rasa apa nie..gua pemalas dan x tau nak drive kereta manual tapi pass exam driving( nie bukan gerenti lulus ye)..kerete manual kecik x pa la..nie kereta manual besaq gua x berani laaa..rela pegang ekor ular..haha..muka ular??tu gua x berani jugak..hahaha


             Actually..aargghh x tau la..T_T..nothing can be impossible..yang penting...siapa sebut kereta manual kat gua..gua SLAP3!! muka dia kasi merah ala2 blusher gitu..x payah la nak membazir duit beli make up..kalau yang lelaki pun sama..HUH! angin betul nie..serius..


            emm..first time sebenarnya guna perkataan GUA nie..rasa macam brutal pulakk..emm tah la..okay..sampai sini jelah coretan kasar gua..hahaha..still guna perkataan gua tuu (batak actually baru guna katakan) alright2..See you later guys..thanks for reading! Assalamualaikum..


p/s: dalam suka duka kita juga..jangan lupa doakan kesejateraan rakyat Palestine..Pray For Gaza!